Kartka z kalendarza

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 367054
  • Do końca roku: 226 dni
  • Do wakacji: 33 dni

Kalendarium

Niedziela, 2024-05-19

Imieniny: Celestyny, Iwony

STATUT PRZEDSZKOLA

 

 

 

 

 

 

 

 

STATUT

PRZEDSZKOLA NR 5 W NAMYSŁOWIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia:

  1. Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Nr 5 w Namysłowie;
  2. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59);
  3. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Nr 5 w Namysłowie;
  4. Dyrektorze i Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć organy działające w Przedszkolu Nr 5 w Namysłowie;
  5. Dzieci – należy przez to rozumieć wychowanków Przedszkola Nr 5 w Namysłowie;
  6. Rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka;
  7. Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć  Gminę Namysłów;
  8. Organie sprawującemu nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Opolskiego Kuratora Oświaty.

ROZDZIAŁ 2
NAZWA I RODZAJ PRZEDSZKOLA

§ 2

  1. Przedszkole Nr 5 w Namysłowie jest przedszkolem publicznym.
  2. Nazwa używana przez przedszkole brzmi: Przedszkole Nr 5 w Namysłowie.
  3. Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:

Przedszkole Nr 5 w Namysłowie

46-100 Namysłów, ul. Słoneczna 1

tel. (77) 4100 488

NIP 752-12-77-765

REGON 160231965

  1. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Namysłów, mająca siedzibę przy ul. Stanisława Dubois 3 w Namysłowie.
  2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
  3. Przedszkole jest jednostką budżetową.
  4. Przedszkole jako jednostka budżetowa ma wydzielony własny rachunek dochodów.
  5. Obsługę administracyjno-finansową sprawuje Referat Księgowości Jednostek Oświatowych i Żłobka Urzędu Miejskiego w Namysłowie.
  6. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej przedszkola regulują odrębne przepisy.
  7. Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
  8. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych  w odrębnych przepisach.
  9. Przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
  10. Do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło dwa i pół roku.
  11. W procesie rekrutacji nie uczestniczą dzieci kontynuujące wychowanie przedszkolne w przedszkolu.
  12. Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola określa ustawa. Termin i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
  13. W przypadku niewykorzystania wszystkich miejsc w przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane w ciągu roku szkolnego.

 

ROZDZIAŁ 3

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

§ 3

  1. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych oraz dostosowanych do ich potrzeb i możliwości rozwojowych.
  2. Przedszkole realizuje cele określone w ustawie –Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  3. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
  4. Do zadań przedszkola należy:

1)      wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym  i poznawczym obszarze jego rozwoju;

2)      tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;

3)      wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;

4)      zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;

5)      wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych                     do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń                                    i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;

6)      wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;

7)      tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących                  do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;

8)      przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;

9)      tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;

10)  tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;

11)  tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania  i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;

12)  współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;

13)  kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;

14)  systematyczne uzupełnianie za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;

15)  systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;

16)  tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;

17)  organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.

  1. Cele i zadania Przedszkola realizowane są podczas zajęć grupowych i indywidualnej pracy z dzieckiem poprzez:

1)   właściwą organizację procesu nauczania z dostosowaniem pomocy dydaktycznych, treści, metod  i form pracy do możliwości psychofizycznych dzieci;

2)   umożliwianie korzystania z pomocy  psychologiczno- pedagogicznej;

3)   organizowanie nauki religii zgodnie z odrębnymi przepisami;

4)   organizację zajęć dodatkowych;

 

5)   organizację zajęć indywidualnych lub w zespołach dla dzieci wymagających pracy wyrównawczej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych;

6)   stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, prelekcji, konsultacji;

7)   prowadzenie przez nauczycieli działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci.

  1. Sposób realizacji zadań Przedszkola uwzględnia również:

1)   wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;

2)   wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole;

 

 

ROZDZIAŁ 4

ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 4

  1. Organami przedszkola są:

a)      Dyrektor,

b)      Rada Pedagogiczna,

c)      Rada Rodziców.

  1. Dyrektor przedszkola:

1)      organizuje pracę placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;

2)      sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

3)      sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

4)      realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących, uwzględnia opinie i wnioski rady pedagogicznej i rady rodziców;

5)      ma prawo do wstrzymywania uchwał Rady Pedagogicznej, jeśli są one niezgodne z prawem oświatowym;

6)      dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki;

7)      jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli   i pracowników niebędących nauczycielami, decyduje w sprawach zatrudniania  i zwalniania pracowników, przyznawania nagród i wymierzania kar;

8)      współdziała ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;

9)      po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego (dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego);

10)  jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

11)  wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny w przedszkolu w szczególności:

a)      określa zasady sprawowania opieki nad dziećmi w przedszkolu, podczas pobytu  na świeżym powietrzu, podczas spacerów i wycieczek;

b)       organizuje okresowe przeglądy techniczne obiektu przedszkola i sprawności  i eksploatacji urządzeń znajdujących się w przedszkolu;

c)      organizuje badania profilaktyczne pracowników przedszkola, szkolenia w zakresie BHP i p.poż. oraz inne, a także zapewnia odzież i sprzęt ochrony osobistej;

d)      dba o racjonalne żywienie dzieci.

12)  w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami;

13)  stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki;

14)  podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub inną ww. organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora przedszkola, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności;

15)  organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, placówkami, organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci  i młodzieży.

  1. Rada Pedagogiczna:

1)      Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji  jej statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia;

2)      w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu;

3)      w zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji.

4)      przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;

5)      przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady;

6)      Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu;

7)      zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego  w każdym semestrze, po zakończeniu roku szkolnego i w miarę bieżących potrzeb;

8)      zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej jednej trzeciej członków rady pedagogicznej;

9)      do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:

a)      przygotowanie projektu statutu lub jego zmian;

b)      zatwierdzanie planów pracy placówki;

c)      podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w jednostce;

d)     ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki;

e)      podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków przedszkola;

f)       ustalenie regulaminu Rady Pedagogicznej i jego zmian.

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1)      organizację pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli, projekt planu finansowego placówki, wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień;

2)      propozycje przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć   w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych;

3)      programy wychowania przedszkolnego;

4)      powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola;

5)      powierzenie stanowiska wicedyrektora;

6)      przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola;

7)      pracę dyrektora ubiegającego się o ocenę pracy, a także może wystąpić z wnioskiem  o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.

  1. Rada Rodziców:

1)      Rada Rodziców jest wewnętrznym organem przedszkola o charakterze opiniodawczym i doradczym.

2)      Rada rodziców jest społecznym organem przedszkola, który stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

3)      W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele rodziców z każdej grupy przedszkolnej. na pierwszym zebraniu rodziców na początku roku szkolnego  w  każdej grupie przedszkolnej wybierają członków rady grupy.

4)      Przedstawiciele grup przedszkolnych do Rady Rodziców wybierani są w wyborach tajnych zwykłą większością głosów. przedstawicielem grupy do rady rodziców zostaje kandydat z największa liczbą głosów.

5)      Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa  w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy. regulamin rady rodziców nie może być sprzeczny ze statutem placówki.

6)      Rada Rodziców może występować do dyrektora i Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.

7)      W celu wspierania działalności statutowej placówki Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł.

8)      Zasady wydawania funduszy Rady Rodziców określa regulamin Rady Rodziców.

  1. Organy przedszkola współdziałają z sobą na zasadach partnerstwa, przestrzegając obowiązującego prawa oświatowego i nie ingerując w swoje kompetencje. Bieżącą wymianę informacji między organami zapewnia dyrektor przedszkola poprzez: zebrania, narady, tablice ogłoszeń dla rodziców, tablicę informacyjną dla nauczycieli, strony internetowe, korespondencję.
  2. Organy działające w przedszkolu współdziałają ze sobą tak, aby:

1)      Zapewnić każdemu z nich możliwość działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

2)      Umożliwić rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola.

3)      Zapewnić bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola  o podejmowanych działaniach lub decyzjach.

  1. Każdy organ przedszkola może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów przedszkola, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
  2. Współdziałanie organów ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom, przestrzegania Konwencji Praw Dziecka i podnoszenie poziomu pracy placówki.
  3. Organem właściwym do rozwiązywania sporów między organami przedszkola jest dyrektor.
  4. Spory kompetencyjne między organami przedszkola rozstrzyga się w drodze negocjacji  i mediacji z zachowaniem swobodnego działania w ramach swoich kompetencji.

 

ROZDZIAŁ 5

ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

§ 5

1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:

1)      7 sal zabaw z zapleczem sanitarnym dla poszczególnych grup;

2)      szatnię dla dzieci;

3)      1 gabinet logopedyczny, terapeutyczny;

4)      ogród przedszkolny wraz z wyposażeniem;

5)      pomieszczenia kuchenne i administracyjno- gospodarcze;

  1. Organizacja przedszkola dostosowana jest do:

1)      liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy;

2)      wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych  na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego;

3)      wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.                    
  2. W przedszkolu jest siedem oddziałów.
  3. Liczba dzieci w oddziale przedszkola publicznego powinna wynosić nie więcej niż 25.

 

 

§ 6

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego i dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
  2. Godzina zajęć w przedszkolu wynosi 60 minut.
  3. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
  4. Czas trwania zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:

a)      z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,

b)      z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna  organizowana jest na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności  udzielanej pomocy dzieciom.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega  na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych  i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego                         i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
  4. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,  wynika w szczególności:

1)      z niepełnosprawności,

2)      z niedostosowania społecznego,

3)      z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,

4)      z zaburzeń zachowania i emocji,

5)      ze szczególnych uzdolnień,

6)      ze specyficznych trudności w uczeniu się,

7)      z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,

8)      z choroby przewlekłej,

9)      z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

10)  z niepowodzeń edukacyjnych,

11)  z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,

12)  z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania z poradni psychologiczno-pedagogicznej, organizuje się niezwłocznie  po otrzymaniu orzeczenia lub opinii.
  2. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej  w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana podczas bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:

1)      zajęć rozwijających uzdolnienia;

2)      zajęć specjalistycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,  zajęć o charakterze terapeutycznym;

3)      porad i konsultacji.

  1. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej  w przedszkolu, udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu  zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dla ciągłości działań kształcenia specjalnego i respektowania zapisów orzeczenia o kształceniu specjalnym i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje mogą realizować obowiązki nauczyciela rehabilitanta i pedagoga specjalnego.
  2. Zadania ich wynikają z w/w orzeczeń.
  3. W przypadku, gdy w wyniku udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia w przedszkolu, dyrektor przedszkola  za zgodą rodziców dziecka, może wystąpić do publicznej poradni z wnioskiem  o przeprowadzenie diagnozy problemu dziecka w celu wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
  4. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej  jest zadaniem dyrektora.
  5. W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora. Dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
  6. Dyrektor po uzyskaniu informacji od nauczycieli lub specjalistów o konieczności organizacji zajęć, powołuje zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej  oraz zajęć rewalidacyjnych i wyznacza koordynatora zespołu.
  7. Członkowie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej wykonują następujące zadania:

1)      dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, korzystając również z informacji uzyskanych od rodziców;

2)      opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej;

3)      nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej ,  informując dyrektora i rodziców o efektach tej pracy poprzez udostępnienie jej wyników oraz wniosków do dalszej pracy z dzieckiem;

4)      dokonują oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej   po zakończeniu jej udzielania;

5)      w miarę potrzeb dokonują modyfikacji programu, pamiętając o tym, by poinformować rodziców o zmianach i udostępnić im zmodyfikowany program;

6)      podejmują działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, w tym również z udziałem rodziców;

7)      dokumentują udzielaną pomoc oraz badania lub inne czynności uzupełniające  dla każdego dziecka.

  1. Po podjęciu decyzji o objęciu dziecka wskazaną przez dyrektora przedszkola formą pomocy, zaplanowaniu sposobów i terminów udzielania pomocy koordynator powinien:

1)      uzyskać pisemną zgodę rodziców na udział dziecka w zajęciach specjalistycznych, które powinny trwać do czasu złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia daną formą pomocy;

2)      po uzyskaniu zgody poinformować rodziców o terminie spotkania zespołu  oraz ustalonych sposobach pracy, wymiarze godzin i okresach udzielania pomocy;

3)      poinformować rodziców, że mogą wnioskowaćo udział psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty w spotkaniach zespołu (osoby biorące udział w spotkaniach są obowiązane do nieujawniania poruszanych na nich spraw – taką informację powinien przekazać koordynator zespołu lub nauczyciel prowadzący indywidualne zajęcia z dzieckiem);

4)      umożliwić rodzicom uczestnictwo w zajęciach specjalistycznych prowadzonych z dzieckiem na terenie przedszkola, ewentualnie przekazywać materiały do pracy z dzieckiem w domu.

  1. Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Uczestnikami terapii prowadzonej przez zespół ds. Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka są dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat lub do chwili podjęcia obowiązku szkolnego, kwalifikowane na podstawie:

1)      opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

  1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prowadzi się na terenie przedszkola w godzinach pracy placówki.
  2. Po otrzymaniu wniosku od rodzica  wraz z oryginałem opinii  o wczesnym wspomaganiu rozwoju, dyrektor kieruje prośbę do organu prowadzącego o przyznanie godzin na realizację zajęć wczesnego wspomagania.
  3. Dyrektor informuje ustnie specjalistów o przyznanej liczbie godzin i rodzaju zajęć.
  4. Dyrektor przedszkola powołuje zespół wczesnego wspomagania oraz koordynatora zespołu.
  5. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

1)      pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;

2)      psycholog;

3)      logopeda;

  1. inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny,

27.Zespół na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ustala:

1)      kierunki i harmonogram działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;

2)      opracowuje i realizuje z dzieckiem  indywidualny program wczesnegowspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka  w zakresie realizacji programu;

3)      oceniania postępy dziecka;

4)      analizuje skuteczność pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie;

5)       wprowadza zmiany w indywidualnym programie wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planuje dalsze działania w zakresie wczesnego wspomagania;

6)      współpracuje z rodzicami dziecka;

28.Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.

29.Przedszkole może organizować indywidualne nauczanie i wychowanie dziecka, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

30.Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym organizuje się na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.

31.Dyrektor organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne w sposób zapewniający realizację zaleceń oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznych określonych  w orzeczeniu.

32.Zajęcia są prowadzone przez 2 lub więcej nauczycieli.

33.W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające  z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

34. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin.

35.Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni.

36.Na terenie przedszkola organizowana jest nauka religii na życzenie rodziców.

37.Zajęcia religii organizowane są w czasie, przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki.

38.Zajęcia religii organizuje się tak, aby rodzic nie ponosił dodatkowych kosztów za korzystanie z wychowania przedszkolnego.

39.Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

 

 

 

§ 7

 

1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w przedszkolu i w trakcie zajęć poza terenem przedszkola:

1)       Dzieciom zapewnia się opiekę, którą sprawują nauczyciele pracujący w oddziale  oraz pomoc nauczyciela;

2)      Czas trwania opieki nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu określa harmonogram pracy nauczycieli i czas pracy pracowników obsługi;

3)      Nauczyciel kontroluje miejsca przebywania dzieci (sala zabaw, łazienka, szatnia, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce, zabawki i inne narzędzia;

4)      Nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informuje go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;

5)      Dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest  pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć;

6)      Przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego teren musi być sprawdzony przez pracownika odpowiedzialnego za stan porządku w ogrodzie i sprawność sprzętu;

7)      Opiekę nad dziećmi podczas zajęć poza terenem przedszkola (rozumie się przez to zajęcia poza budynkiem i ogrodem przedszkolnym), sprawuje nauczyciel i pomoc nauczyciela;

8)      Podczas pobytu dziecka poza terenem przedszkola na 15 dzieci przypada, co najmniej jeden opiekun dorosły;

9)      Każde wyjście dzieci poza teren przedszkola powinno być odnotowane  w odpowiednim miejscu w dzienniku zajęć oraz rejestrze wyjść grupowych;

10)  W przypadku wycieczek jednodniowych, nauczyciel organizujący wycieczkę, powinien przedstawić dyrektorowi przedszkola do zatwierdzenia kartę wycieczki;

a)      karta wycieczki zawierać powinna przede wszystkim

-        cel wycieczki,

-        trasę wycieczki

-        listę uczestników,

-        liczbę opiekunów wraz z telefonem kontaktowym.

11)  W czasie wyjść poza teren przedszkola nauczyciel powinien posiadać apteczkę;

12)  W przypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa;

13)  Po zaistnieniu wypadku wychowanka, każdy pracownik jednostki, który jest jego świadkiem, natychmiast wykonuje następujące czynności:

a)      zawiadamia dyrektora przedszkola;

b)      zapewnia natychmiastową pomoc medyczną;

c)      zawiadamia rodziców/prawnych opiekunów.

15)  Jeśli wypadek zdarzy się podczas wycieczki, wszystkie stosowne decyzje podejmuje kierownik wycieczki;

16)  Obowiązkiem pracowników jednostki jest znajomość przepisów bhp i p.poż. oraz stosowanie ich w praktyce;

17)  Dzienny harmonogram planu zajęć jest zgodny z podstawą programową, zasadami higieny psychicznej dziecka;

18)  W czasie pobytu w przedszkolu dzieci mają zapewniony odpoczynek w formie odpowiedniej do wieku i potrzeb:

a)      leżakowanie;

b)      zabawy i ćwiczenia relaksacyjne;

c)      słuchanie bajek.

19)  Dzieci powinny codziennie przebywać na świeżym powietrzu – jeśli pozwalają na to warunki atmosferyczne;

20)  W salach zajęć powinna być zapewniona temperatura minimum 15 stopni C.  W przypadku niemożliwości zapewnienie w/w temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza czasowo zajęcia, po powiadomieniu organu prowadzącego przedszkole.

§ 8

  1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola.
  2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

1)      czas pracy poszczególnych oddziałów;

2)      liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;

3)      ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole;

4)      terminy przerw w pracy przedszkola;

5)      liczbę miejsc w przedszkolu;

6)      liczbę dzieci przyjętych na dany rok szkolny;

7)      liczbę oddziałów;

8)      kwalifikację nauczycieli;

9)      wnioski dyrektora dotyczące zajęć dodatkowych.

§ 9

  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia   i higieny pracy.
  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
    z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci oraz struktury organizacyjnej placówki.

§ 10

  1. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
  2. Dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
  3. Terminy przerw w pracy przedszkola ustalone są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
  4. Przedszkole jest placówką nieferyjną.
  5. W okresie ferii przy zmniejszonej frekwencji dzieci w uzgodnieniu z rodzicami, przedszkole może ograniczyć liczbę oddziałów.
  6. W czasie przerw świątecznych, w przypadku małej ilości dzieci, w uzgodnieniu   z rodzicami  przedszkole może ograniczyć liczbę oddziałów.
  7. Przerwy w pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo-gospodarczych.
  8. Zajęcia bezpłatne są organizowane w czasie ustalonym przez organ prowadzący,  nie krótszym niż pięć godzin dziennie.
  9. W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
    Z wyżywienia mogą korzystać również pracownicy przedszkola, wnosząc ogólnie obowiązującą opłatę.
  10. Zasady korzystania z wyżywienia i pobierania opłat za nie oraz za zapewnienie dziecku opieki poza godzinami przeznaczonymi na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego określa dyrektor przedszkola w umowie sporządzonej  między  rodzicem    a przedszkolem.
  11. Rodziny dzieci w trudnej sytuacji finansowej mogą skorzystać z dofinansowania posiłków przez OPS.
  12. Z opłaty za godziny pobytu dziecka w przedszkolu poza podstawą programową zwolnieni są rodzice dzieci 6 letnich odbywające roczne przygotowanie przedszkolne.
  13. Wysokość dziennej stawki żywieniowej, w tym poszczególnych posiłków , ustala dyrektor przedszkola na p[odstawie zarządzenia dyrektora w porozumieniu z intendentem, po zaopiniowaniu przez organ prowadzący.

 

ROZDZIAŁ 6

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 11

  1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele posiadający kwalifikacje do pracy  z dziećmi  
    w wieku przedszkolnym, określone w odrębnych przepisach oraz pracownicy administracji i obsługi.
  2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
  3. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
  4. Do zakresu zadań nauczycieli należy:

1)      planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;

2)      wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;

3)      prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celi poznanie możliwości  i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;

4)      prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki
w  I klasie  szkoły podstawowej (nauczyciele dzieci sześcioletnich  i  pięcioletnich, których rodzice zdecydują o ich posłaniu do szkoły);

5)      stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania, odpowiedzialność za życie , zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu  w przedszkolu i poza terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;

6)      współpraca ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną itp.;

7)      planowanie własnego rozwoju zawodowego poprzez systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez  aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;

8)      dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;

9)      eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;

10)  współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania   i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;

11)  prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

12)  realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;

13)  inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;

14)  zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zauważonych uszkodzeń w budynku i ogrodzie zagrażających bezpieczeństwu dzieci i pracowników.

  1. Nauczyciel może korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej  ze strony dyrektora przedszkola oraz rady pedagogicznej, a także wyspecjalizowanych  w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
  2. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin nie może przekraczać 40 godzin w tygodniu.
  3. Praca nauczyciela podlega ocenie. Sposób i częstotliwość dokonywania oceny określają odrębne przepisy.
  4. Nauczyciel przygotowuje dwa razy w roku sprawozdanie ewaluacyjne z pracy   z uwzględnieniem realizacji treści opiekuńczo – wychowawczo – edukacyjnych  oraz poziomu  osiągnięć dzieci.
  5. Nauczyciel w pełni i aktywnie uczestniczy w tworzeniu rocznego planu.

§ 12

  1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, dydaktycznej  i opiekuńczej wskazane jest, aby nauczyciel opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.

3.   W przedszkolu działa Inspektor Danych Osobowych.

4.   Inspektora ochrony danych zatrudnia dyrektor przedszkola.

  1. Inspektor ochrony danych podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola.
  2. Do zadań Inspektora zgodnie z art.39 RODO należą:

1) informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych  i doradzanie im w tej sprawie;

2)monitorowanie przestrzegania rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane w tym audyty;

3)udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art.35 RODO;

4)współpraca z organem nadzorczym;

5)pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa     w art. 35 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.

 

 

§ 13

  1. W przedszkolu może zostać utworzone stanowisko wicedyrektora.
  2. Powierzenie stanowiska wicedyrektora i odwołania z niego dokonuje dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego;
  3. Zakres kompetencji dla stanowiska wicedyrektora ustala dyrektor przedszkola;
  4. Wicedyrektor przedszkola:

a)      sprawuje nadzór pedagogiczny;

b)      realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji;

c)      zastępuje dyrektora przedszkola w czasie jego nieobecności

  1. Do podstawowych obowiązków wicedyrektora należy:

a)      sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą przedszkola;

b)      organizowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej nauczycieli;

c)      przygotowanie projektów niektórych dokumentów organizacji przedszkola (m.in. rocznego planu pracy przedszkola, przedszkolnego zestawu programów, przydziału czynności dodatkowych nauczycielom, planu wewnątrz przedszkolnego doskonalenia nauczycieli);

d)     prowadzenie czynności związanych z organizacją nadzoru pedagogicznego, ewaluacją wewnętrzną przedszkola oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;

e)      organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli i zapewnienie ciągłości realizacji planów nauczania i wychowania;

f)       realizacja zadań związanych z prowadzeniem nadzoru pedagogicznego w placówce;

g)      sprawowanie nadzoru nad pełną realizacją przez nauczycieli programów dopuszczonych do realizacji;

h)      obserwowanie zajęć i innych form pracy prowadzonych przez nauczycieli  i specjalistów celem systematycznego doskonalenia ich pracy;

i)        dokonywanie kontroli dokumentacji pedagogicznej.

  1. Uczestnictwo w pracach związanych z oceną pracy i oceną dorobku zawodowego  za okres stażu nauczycieli;
  2. Wnioskowanie do dyrektora o nagradzanie, wyróżnianie i karanie nauczycieli;
  3. W przypadku nieobecności dyrektora spowodowanej chorobą, zatwierdzanie bieżących dokumentów finansowych;
  4. Hospitowanie nauczycieli, wydawanie zaleceń pokontrolnych i pohospitacyjnych  oraz egzekwowanie ich wykonania;
  5. Wnioskowanie do dyrektora o przyznanie dodatku motywacyjnego nauczycielom za osiągnięcia w pracy zawodowej;

 

 

 

§ 14

  1. W przedszkolu  zatrudnieni są  nauczyciele posiadający specjalne przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć specjalistycznych:  logopeda,  oligofrenopedagog.

 

  1. Do zadań logopedy należy:

a)       zapewnienie opieki wszystkim dzieciom z przedszkola, wymagającym terapii logopedycznej;

b)      badanie diagnostyczne dzieci z wszystkich grup, kwalifikowanie dzieci do zajęć  z logopedą;

c)      prowadzenie zajęć logopedycznych w grupach i  indywidualnie;

d)     zapoznanie się z dokumentacją dziecka, w szczególności: z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej, kartą zgłoszenia dziecka do przedszkola, inną dokumentacją medyczną;

e)      organizowanie i prowadzenie różnych form terapii logopedycznej;

f)       prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców na zasadzie współpracy w celu ujednolicenia terapii;

g)      współpraca z nauczycielami  i specjalistami pracującymi w przedszkolu;

h)      udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;

i)        prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej;

j)        przestrzeganie zasad współżycia społecznego;

k)      wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora;

l)        Aktywny udział w pracach zespołów do spraw pomocy psychologiczno- pedagogicznych;

 

  1. Do zadań pedagoga specjalnego (oligofrenopedagoga)  należy:

a)      zapoznanie się z dokumentacją dziecka w szczególności: z orzeczeniem z poradni psychologiczno-pedagogicznej,  dokumentacją medyczną, z danymi zawartymi w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola,  z informacjami dotyczącymi sytuacji zdrowotnej, rodzinnej;

b)      wstępna obserwacja i diagnoza dziecka,

c)      opracowanie i realizacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością  podczas zajęć grupowych i indywidualnych;

d)     prowadzenie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych;

e)      podejmowanie działań profilaktycznych w stosunku do wychowanków;

f)       znajomość i umiejętność zastosowania różnorodnych metod w pracy z dziećmi;

g)      udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;

h)      wspieranie integracji pomiędzy dziećmi w danej grupie i w pozostałych grupach;

i)        współpraca i wspieranie rodziców dzieci z niepełnosprawnością, informowanie  na bieżąco o funkcjonowaniu dziecka, udzielanie porad;

j)        prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania – zgodnie z obowiązującymi przepisami;

k)       planowanie własnego rozwoju zawodowego poprzez  systematyczne doskonalenie swoich kwalifikacji;

a)      przestrzeganie zasad współżycia społecznego;

b)      wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora.

 

  1. W przedszkolu zatrudnia się pracowników administracyjno-obsługowych:

a)      pomoc nauczyciela;

b)      sprzątaczkę;

c)      intendenta;

d)     kucharkę;

e)      pomoc kuchenną;

f)       konserwatora.

 

  1. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy :

1)      Wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków, zlecanych przez nauczyciela, którego pracę wspiera pomoc nauczyciela, oraz innych czynności wynikających z rozkładu zajęć dzieci w ciągu dnia, w szczególności:

a)      pomoc w organizowaniu i prowadzeniu pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym nadzór nad dziećmi niepełnosprawnymi;

b)      spełnianie w stosunku do dzieci czynności obsługowych;

c)      uczestniczenie w wycieczkach i zajęciach w ogrodzie przedszkolnym w charakterze opiekuna;

d)     pomoc w organizacji uroczystości i imprez przedszkolnych;

e)      organizowanie wypoczynku dzieci;

f)       pomoc w organizacji żywienia dzieci, w tym czuwanie nad należytym spożywaniem posiłków przez dzieci.

2)      Utrzymywanie w ładzie i porządku przydzielonego oddziału oraz zapewnianie bezpiecznych  i higienicznych warunków pracy z dziećmi, w szczególności poprzez:

a)      dbałość o porządek w kąciku z zabawkami i pomocami dydaktycznymi przeznaczonymi dla wychowanków;

b)      czuwanie nad należytą higieną dzieci;

c)      pomoc dzieciom przy czynnościach higienicznych w łazience;

d)     wietrzenie sali i innych pomieszczeń.

3)      Dbanie o bezpieczeństwo wychowanków na terenie placówki, w szczególności poprzez:

a)      opiekę od chwili przejęcia dziecka od osoby przyprowadzającej je do przedszkola;

b)      nadzór nad dziećmi w szatni i innych pomieszczeniach do niej prowadzących;

c)      czuwanie nad zgodnym z przepisami prawa wydawaniem dzieci uprawnionym opiekunom po zakończeniu zajęć;

d)     przestrzeganie regulaminów, przepisów bhp, p.poż i dyscypliny pracy.

4)      Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy i potrzeb przedszkola.

 

 

  1. Do obowiązków sprzątaczki należy w szczególności:

a)      utrzymanie pomieszczeń przedszkola w czystości;

b)      zgłaszanie usterek i awarii;

c)      odpowiada za przydzielone naczynia stołowe, sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęt i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych  do sprzątania;

d)     prawidłowo organizuje podawanie posiłków;

e)      pomoc dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu;

f)       pomoc dzieciom podczas wykonywania czynności higienicznych;

g)      współpracuje z nauczycielem oddziału;

h)      pomoc nauczycielowi w czasie spacerów i wycieczek;

i)        wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem  i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez dyrektora;

j)        przestrzega zasad higieny według zaleceń sanitarno-epidemiologicznych;

k)      przestrzega regulaminów, przepisów bhp, p.poż., HACCP  i dyscypliny pracy.

 

  1. Do obowiązków intendentki należy w szczególności:

a)      zaopatrywanie przedszkola w żywność, środki nietrwałe i sprzęt;

b)      sporządzanie (z kucharką i dyrektorem) jadłospisów;

c)      prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej oraz raportów żywieniowych
i ich analiza zgodnie z obowiązującymi przepisami;

d)     współdziałanie z dyrektorem nad kontrolą funkcjonowania urządzeń, sprzętów, instalacji elektrycznej, gazowej, gaśnic, itp.;

e)      zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z obowiązującymi przepisami i prowadzenie jej ewidencji;

f)       przestrzeganie ustaleń wewnętrznych związanych z przepływem informacji   i ochroną zasobów informatycznych;

g)      sprawuje obowiązki związane z obiegiem pieniędzy;

h)      sporządzanie informacji o płatności i przekazywanie jej rodzicom;

i)        zobowiązany jest do przestrzegania współżycia społecznego i tajemnicy służbowej;

j)        wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem  i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez dyrektora.

 

  1. Do obowiązków kucharki należy w szczególności:

a)      przyrządzać zdrowe i higieniczne posiłki;

b)      ściśle przestrzegać receptury przygotowywanych posiłków;

c)      brać udział w ustalaniu jadłospisów;

d)     racjonalnie wykorzystywać w posiłkach produkty pobrane z magazynu;

e)      przygotowywać i przechowywać próbki pokarmowe zgodnie z zaleceniami Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej;

f)       dbać o wzorową czystość w kuchni i pomieszczeniach przyległych, sprzętów i naczyń oraz odzieży ochronnej;

g)      przestrzegać zasad higieniczno - sanitarnych, bhp, ppoż. i HACCP;

h)      wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem  i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez dyrektora;

 

 

  1. Do obowiązków pomocy kuchennej należy w szczególności:

a)      przygotowywać potrawy zgodnie z wytycznymi kucharki i oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi;

b)      dbać o wzorową czystość w kuchni i pomieszczeniach przyległych, sprzętów i naczyń oraz odzieży ochronnej;

c)      przestrzegać zasad higieniczno - sanitarnych, bhp, ppoż. i HACCP;

d)     wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem
i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez dyrektora.

 

  1. Do obowiązków konserwatora  należy w szczególności:

a)      dokonuje bieżących napraw mebli, urządzeń sanitarnych, zabawek i drobnych sprzętów na terenie przedszkola i ogrodu;

b)      dba o dobry stan urządzeń technicznych;

c)      dekoruje flagą budynek przedszkola z okazji uroczystości państwowych;

d)     instruuje pracowników przedszkola o sposobie bezpiecznego używania sprzętu   i urządzeń;

e)      kosi trawniki;

f)       wykonuje drobne remonty i naprawy na terenie przedszkola;

g)      przestrzega dyscypliny pracy, przepisów bhp i ppoż.;

h)      wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z potrzeb placówki.

 

§ 15

  1. Szczegółowy zakres zadań nauczycieli:

1)      współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania  i nauczania dzieci:

a)      nauczyciel współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami) dzieci w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych,

b)      systematycznie informuje rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,

c)      zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego  i włączają rodziców do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości  i umiejętności,

d)     informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,

e)      zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci,

f)       planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,

g)      ze względu na dobro dzieci, nauczyciel dba o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu, współpracując w tym zakresie z rodzicami,

h)      tworzy indywidualne programy pracy z  dzieckiem, które są:

¾    zgodne z podstawą  programową,

¾    dostosowane do grupy wiekowej dzieci,

¾    dostosowane do celów działalności przedszkola;

2)      prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie  i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji:

a)      z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej nauczyciel przeprowadza analizę gotowości dziecka