STATUT
PRZEDSZKOLA NR 5 W NAMYSŁOWIE
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Nr 5 w Namysłowie;
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59);
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Nr 5 w Namysłowie;
- Dyrektorze i Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć organy działające w Przedszkolu Nr 5 w Namysłowie;
- Dzieci – należy przez to rozumieć wychowanków Przedszkola Nr 5 w Namysłowie;
- Rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka;
- Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Namysłów;
- Organie sprawującemu nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Opolskiego Kuratora Oświaty.
ROZDZIAŁ 2
NAZWA I RODZAJ PRZEDSZKOLA
§ 2
- Przedszkole Nr 5 w Namysłowie jest przedszkolem publicznym.
- Nazwa używana przez przedszkole brzmi: Przedszkole Nr 5 w Namysłowie.
- Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Nr 5 w Namysłowie
46-100 Namysłów, ul. Słoneczna 1
tel. (77) 4100 488
NIP 752-12-77-765
REGON 160231965
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Namysłów, mająca siedzibę przy ul. Stanisława Dubois 3 w Namysłowie.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Przedszkole jako jednostka budżetowa ma wydzielony własny rachunek dochodów.
- Obsługę administracyjno-finansową sprawuje Referat Księgowości Jednostek Oświatowych i Żłobka Urzędu Miejskiego w Namysłowie.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej przedszkola regulują odrębne przepisy.
- Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło dwa i pół roku.
- W procesie rekrutacji nie uczestniczą dzieci kontynuujące wychowanie przedszkolne w przedszkolu.
- Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola określa ustawa. Termin i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
- W przypadku niewykorzystania wszystkich miejsc w przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane w ciągu roku szkolnego.
ROZDZIAŁ 3
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
- Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych oraz dostosowanych do ich potrzeb i możliwości rozwojowych.
- Przedszkole realizuje cele określone w ustawie –Prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Do zadań przedszkola należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
17) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.
- Cele i zadania Przedszkola realizowane są podczas zajęć grupowych i indywidualnej pracy z dzieckiem poprzez:
1) właściwą organizację procesu nauczania z dostosowaniem pomocy dydaktycznych, treści, metod i form pracy do możliwości psychofizycznych dzieci;
2) umożliwianie korzystania z pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
3) organizowanie nauki religii zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) organizację zajęć dodatkowych;
5) organizację zajęć indywidualnych lub w zespołach dla dzieci wymagających pracy wyrównawczej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych;
6) stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, prelekcji, konsultacji;
7) prowadzenie przez nauczycieli działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci.
- Sposób realizacji zadań Przedszkola uwzględnia również:
1) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
2) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole;
ROZDZIAŁ 4
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 4
- Organami przedszkola są:
a) Dyrektor,
b) Rada Pedagogiczna,
c) Rada Rodziców.
- Dyrektor przedszkola:
1) organizuje pracę placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
3) sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących, uwzględnia opinie i wnioski rady pedagogicznej i rady rodziców;
5) ma prawo do wstrzymywania uchwał Rady Pedagogicznej, jeśli są one niezgodne z prawem oświatowym;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki;
7) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników, przyznawania nagród i wymierzania kar;
8) współdziała ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
9) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego (dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego);
10) jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
11) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny w przedszkolu w szczególności:
a) określa zasady sprawowania opieki nad dziećmi w przedszkolu, podczas pobytu na świeżym powietrzu, podczas spacerów i wycieczek;
b) organizuje okresowe przeglądy techniczne obiektu przedszkola i sprawności i eksploatacji urządzeń znajdujących się w przedszkolu;
c) organizuje badania profilaktyczne pracowników przedszkola, szkolenia w zakresie BHP i p.poż. oraz inne, a także zapewnia odzież i sprzęt ochrony osobistej;
d) dba o racjonalne żywienie dzieci.
12) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami;
13) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki;
14) podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub inną ww. organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora przedszkola, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności;
15) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, placówkami, organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Rada Pedagogiczna:
1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia;
2) w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu;
3) w zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji.
4) przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
5) przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady;
6) Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu;
7) zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego w każdym semestrze, po zakończeniu roku szkolnego i w miarę bieżących potrzeb;
8) zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej jednej trzeciej członków rady pedagogicznej;
9) do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
a) przygotowanie projektu statutu lub jego zmian;
b) zatwierdzanie planów pracy placówki;
c) podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w jednostce;
d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki;
e) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków przedszkola;
f) ustalenie regulaminu Rady Pedagogicznej i jego zmian.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli, projekt planu finansowego placówki, wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień;
2) propozycje przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych;
3) programy wychowania przedszkolnego;
4) powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola;
5) powierzenie stanowiska wicedyrektora;
6) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola;
7) pracę dyrektora ubiegającego się o ocenę pracy, a także może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
- Rada Rodziców:
1) Rada Rodziców jest wewnętrznym organem przedszkola o charakterze opiniodawczym i doradczym.
2) Rada rodziców jest społecznym organem przedszkola, który stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
3) W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele rodziców z każdej grupy przedszkolnej. na pierwszym zebraniu rodziców na początku roku szkolnego w każdej grupie przedszkolnej wybierają członków rady grupy.
4) Przedstawiciele grup przedszkolnych do Rady Rodziców wybierani są w wyborach tajnych zwykłą większością głosów. przedstawicielem grupy do rady rodziców zostaje kandydat z największa liczbą głosów.
5) Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy. regulamin rady rodziców nie może być sprzeczny ze statutem placówki.
6) Rada Rodziców może występować do dyrektora i Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
7) W celu wspierania działalności statutowej placówki Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł.
8) Zasady wydawania funduszy Rady Rodziców określa regulamin Rady Rodziców.
- Organy przedszkola współdziałają z sobą na zasadach partnerstwa, przestrzegając obowiązującego prawa oświatowego i nie ingerując w swoje kompetencje. Bieżącą wymianę informacji między organami zapewnia dyrektor przedszkola poprzez: zebrania, narady, tablice ogłoszeń dla rodziców, tablicę informacyjną dla nauczycieli, strony internetowe, korespondencję.
- Organy działające w przedszkolu współdziałają ze sobą tak, aby:
1) Zapewnić każdemu z nich możliwość działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
2) Umożliwić rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola.
3) Zapewnić bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych działaniach lub decyzjach.
- Każdy organ przedszkola może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów przedszkola, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
- Współdziałanie organów ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom, przestrzegania Konwencji Praw Dziecka i podnoszenie poziomu pracy placówki.
- Organem właściwym do rozwiązywania sporów między organami przedszkola jest dyrektor.
- Spory kompetencyjne między organami przedszkola rozstrzyga się w drodze negocjacji i mediacji z zachowaniem swobodnego działania w ramach swoich kompetencji.
ROZDZIAŁ 5
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§ 5
1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
1) 7 sal zabaw z zapleczem sanitarnym dla poszczególnych grup;
2) szatnię dla dzieci;
3) 1 gabinet logopedyczny, terapeutyczny;
4) ogród przedszkolny wraz z wyposażeniem;
5) pomieszczenia kuchenne i administracyjno- gospodarcze;
- Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy;
2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego;
3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- W przedszkolu jest siedem oddziałów.
- Liczba dzieci w oddziale przedszkola publicznego powinna wynosić nie więcej niż 25.
§ 6
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego i dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć w przedszkolu wynosi 60 minut.
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
- Czas trwania zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
a) z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,
b) z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności udzielanej pomocy dzieciom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola.
- Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, wynika w szczególności:
1) z niepełnosprawności,
2) z niedostosowania społecznego,
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4) z zaburzeń zachowania i emocji,
5) ze szczególnych uzdolnień,
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
8) z choroby przewlekłej,
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
10) z niepowodzeń edukacyjnych,
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania z poradni psychologiczno-pedagogicznej, organizuje się niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana podczas bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) porad i konsultacji.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dla ciągłości działań kształcenia specjalnego i respektowania zapisów orzeczenia o kształceniu specjalnym i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje mogą realizować obowiązki nauczyciela rehabilitanta i pedagoga specjalnego.
- Zadania ich wynikają z w/w orzeczeń.
- W przypadku, gdy w wyniku udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia w przedszkolu, dyrektor przedszkola za zgodą rodziców dziecka, może wystąpić do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy problemu dziecka w celu wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.
- W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora. Dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
- Dyrektor po uzyskaniu informacji od nauczycieli lub specjalistów o konieczności organizacji zajęć, powołuje zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych i wyznacza koordynatora zespołu.
- Członkowie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej wykonują następujące zadania:
1) dokonują wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, korzystając również z informacji uzyskanych od rodziców;
2) opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniający zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej;
3) nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym dokonują oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej , informując dyrektora i rodziców o efektach tej pracy poprzez udostępnienie jej wyników oraz wniosków do dalszej pracy z dzieckiem;
4) dokonują oceny efektywności danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej po zakończeniu jej udzielania;
5) w miarę potrzeb dokonują modyfikacji programu, pamiętając o tym, by poinformować rodziców o zmianach i udostępnić im zmodyfikowany program;
6) podejmują działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, w tym również z udziałem rodziców;
7) dokumentują udzielaną pomoc oraz badania lub inne czynności uzupełniające dla każdego dziecka.
- Po podjęciu decyzji o objęciu dziecka wskazaną przez dyrektora przedszkola formą pomocy, zaplanowaniu sposobów i terminów udzielania pomocy koordynator powinien:
1) uzyskać pisemną zgodę rodziców na udział dziecka w zajęciach specjalistycznych, które powinny trwać do czasu złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia daną formą pomocy;
2) po uzyskaniu zgody poinformować rodziców o terminie spotkania zespołu oraz ustalonych sposobach pracy, wymiarze godzin i okresach udzielania pomocy;
3) poinformować rodziców, że mogą wnioskowaćo udział psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty w spotkaniach zespołu (osoby biorące udział w spotkaniach są obowiązane do nieujawniania poruszanych na nich spraw – taką informację powinien przekazać koordynator zespołu lub nauczyciel prowadzący indywidualne zajęcia z dzieckiem);
4) umożliwić rodzicom uczestnictwo w zajęciach specjalistycznych prowadzonych z dzieckiem na terenie przedszkola, ewentualnie przekazywać materiały do pracy z dzieckiem w domu.
- Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Uczestnikami terapii prowadzonej przez zespół ds. Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka są dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat lub do chwili podjęcia obowiązku szkolnego, kwalifikowane na podstawie:
1) opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prowadzi się na terenie przedszkola w godzinach pracy placówki.
- Po otrzymaniu wniosku od rodzica wraz z oryginałem opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju, dyrektor kieruje prośbę do organu prowadzącego o przyznanie godzin na realizację zajęć wczesnego wspomagania.
- Dyrektor informuje ustnie specjalistów o przyznanej liczbie godzin i rodzaju zajęć.
- Dyrektor przedszkola powołuje zespół wczesnego wspomagania oraz koordynatora zespołu.
- W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
2) psycholog;
3) logopeda;
- inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny,
27.Zespół na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ustala:
1) kierunki i harmonogram działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
2) opracowuje i realizuje z dzieckiem indywidualny program wczesnegowspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu;
3) oceniania postępy dziecka;
4) analizuje skuteczność pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie;
5) wprowadza zmiany w indywidualnym programie wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planuje dalsze działania w zakresie wczesnego wspomagania;
6) współpracuje z rodzicami dziecka;
28.Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
29.Przedszkole może organizować indywidualne nauczanie i wychowanie dziecka, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
30.Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, zwane indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym organizuje się na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.
31.Dyrektor organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne w sposób zapewniający realizację zaleceń oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznych określonych w orzeczeniu.
32.Zajęcia są prowadzone przez 2 lub więcej nauczycieli.
33.W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
34. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin.
35.Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni.
36.Na terenie przedszkola organizowana jest nauka religii na życzenie rodziców.
37.Zajęcia religii organizowane są w czasie, przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki.
38.Zajęcia religii organizuje się tak, aby rodzic nie ponosił dodatkowych kosztów za korzystanie z wychowania przedszkolnego.
39.Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 7
1. Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w przedszkolu i w trakcie zajęć poza terenem przedszkola:
1) Dzieciom zapewnia się opiekę, którą sprawują nauczyciele pracujący w oddziale oraz pomoc nauczyciela;
2) Czas trwania opieki nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu określa harmonogram pracy nauczycieli i czas pracy pracowników obsługi;
3) Nauczyciel kontroluje miejsca przebywania dzieci (sala zabaw, łazienka, szatnia, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce, zabawki i inne narzędzia;
4) Nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informuje go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;
5) Dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć;
6) Przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego teren musi być sprawdzony przez pracownika odpowiedzialnego za stan porządku w ogrodzie i sprawność sprzętu;
7) Opiekę nad dziećmi podczas zajęć poza terenem przedszkola (rozumie się przez to zajęcia poza budynkiem i ogrodem przedszkolnym), sprawuje nauczyciel i pomoc nauczyciela;
8) Podczas pobytu dziecka poza terenem przedszkola na 15 dzieci przypada, co najmniej jeden opiekun dorosły;
9) Każde wyjście dzieci poza teren przedszkola powinno być odnotowane w odpowiednim miejscu w dzienniku zajęć oraz rejestrze wyjść grupowych;
10) W przypadku wycieczek jednodniowych, nauczyciel organizujący wycieczkę, powinien przedstawić dyrektorowi przedszkola do zatwierdzenia kartę wycieczki;
a) karta wycieczki zawierać powinna przede wszystkim
- cel wycieczki,
- trasę wycieczki
- listę uczestników,
- liczbę opiekunów wraz z telefonem kontaktowym.
11) W czasie wyjść poza teren przedszkola nauczyciel powinien posiadać apteczkę;
12) W przypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa;
13) Po zaistnieniu wypadku wychowanka, każdy pracownik jednostki, który jest jego świadkiem, natychmiast wykonuje następujące czynności:
a) zawiadamia dyrektora przedszkola;
b) zapewnia natychmiastową pomoc medyczną;
c) zawiadamia rodziców/prawnych opiekunów.
15) Jeśli wypadek zdarzy się podczas wycieczki, wszystkie stosowne decyzje podejmuje kierownik wycieczki;
16) Obowiązkiem pracowników jednostki jest znajomość przepisów bhp i p.poż. oraz stosowanie ich w praktyce;
17) Dzienny harmonogram planu zajęć jest zgodny z podstawą programową, zasadami higieny psychicznej dziecka;
18) W czasie pobytu w przedszkolu dzieci mają zapewniony odpoczynek w formie odpowiedniej do wieku i potrzeb:
a) leżakowanie;
b) zabawy i ćwiczenia relaksacyjne;
c) słuchanie bajek.
19) Dzieci powinny codziennie przebywać na świeżym powietrzu – jeśli pozwalają na to warunki atmosferyczne;
20) W salach zajęć powinna być zapewniona temperatura minimum 15 stopni C. W przypadku niemożliwości zapewnienie w/w temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza czasowo zajęcia, po powiadomieniu organu prowadzącego przedszkole.
§ 8
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów;
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole;
4) terminy przerw w pracy przedszkola;
5) liczbę miejsc w przedszkolu;
6) liczbę dzieci przyjętych na dany rok szkolny;
7) liczbę oddziałów;
8) kwalifikację nauczycieli;
9) wnioski dyrektora dotyczące zajęć dodatkowych.
§ 9
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci oraz struktury organizacyjnej placówki.
§ 10
- Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niż 5 godzin dziennie.
- Terminy przerw w pracy przedszkola ustalone są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
- Przedszkole jest placówką nieferyjną.
- W okresie ferii przy zmniejszonej frekwencji dzieci w uzgodnieniu z rodzicami, przedszkole może ograniczyć liczbę oddziałów.
- W czasie przerw świątecznych, w przypadku małej ilości dzieci, w uzgodnieniu z rodzicami przedszkole może ograniczyć liczbę oddziałów.
- Przerwy w pracy przedszkola wykorzystywane są na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo-gospodarczych.
- Zajęcia bezpłatne są organizowane w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż pięć godzin dziennie.
- W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
Z wyżywienia mogą korzystać również pracownicy przedszkola, wnosząc ogólnie obowiązującą opłatę. - Zasady korzystania z wyżywienia i pobierania opłat za nie oraz za zapewnienie dziecku opieki poza godzinami przeznaczonymi na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego określa dyrektor przedszkola w umowie sporządzonej między rodzicem a przedszkolem.
- Rodziny dzieci w trudnej sytuacji finansowej mogą skorzystać z dofinansowania posiłków przez OPS.
- Z opłaty za godziny pobytu dziecka w przedszkolu poza podstawą programową zwolnieni są rodzice dzieci 6 letnich odbywające roczne przygotowanie przedszkolne.
- Wysokość dziennej stawki żywieniowej, w tym poszczególnych posiłków , ustala dyrektor przedszkola na p[odstawie zarządzenia dyrektora w porozumieniu z intendentem, po zaopiniowaniu przez organ prowadzący.
ROZDZIAŁ 6
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 11
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele posiadający kwalifikacje do pracy z dziećmi
w wieku przedszkolnym, określone w odrębnych przepisach oraz pracownicy administracji i obsługi. - Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy:
1) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
2) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celi poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
4) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki
w I klasie szkoły podstawowej (nauczyciele dzieci sześcioletnich i pięcioletnich, których rodzice zdecydują o ich posłaniu do szkoły);
5) stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania, odpowiedzialność za życie , zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;
6) współpraca ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną itp.;
7) planowanie własnego rozwoju zawodowego poprzez systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
8) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
9) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
10) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
11) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
12) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
13) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
14) zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zauważonych uszkodzeń w budynku i ogrodzie zagrażających bezpieczeństwu dzieci i pracowników.
- Nauczyciel może korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola oraz rady pedagogicznej, a także wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin nie może przekraczać 40 godzin w tygodniu.
- Praca nauczyciela podlega ocenie. Sposób i częstotliwość dokonywania oceny określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel przygotowuje dwa razy w roku sprawozdanie ewaluacyjne z pracy z uwzględnieniem realizacji treści opiekuńczo – wychowawczo – edukacyjnych oraz poziomu osiągnięć dzieci.
- Nauczyciel w pełni i aktywnie uczestniczy w tworzeniu rocznego planu.
§ 12
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej wskazane jest, aby nauczyciel opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
3. W przedszkolu działa Inspektor Danych Osobowych.
4. Inspektora ochrony danych zatrudnia dyrektor przedszkola.
- Inspektor ochrony danych podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola.
- Do zadań Inspektora zgodnie z art.39 RODO należą:
1) informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
2)monitorowanie przestrzegania rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane w tym audyty;
3)udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art.35 RODO;
4)współpraca z organem nadzorczym;
5)pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 35 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
§ 13
- W przedszkolu może zostać utworzone stanowisko wicedyrektora.
- Powierzenie stanowiska wicedyrektora i odwołania z niego dokonuje dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego;
- Zakres kompetencji dla stanowiska wicedyrektora ustala dyrektor przedszkola;
- Wicedyrektor przedszkola:
a) sprawuje nadzór pedagogiczny;
b) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji;
c) zastępuje dyrektora przedszkola w czasie jego nieobecności
- Do podstawowych obowiązków wicedyrektora należy:
a) sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą przedszkola;
b) organizowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej nauczycieli;
c) przygotowanie projektów niektórych dokumentów organizacji przedszkola (m.in. rocznego planu pracy przedszkola, przedszkolnego zestawu programów, przydziału czynności dodatkowych nauczycielom, planu wewnątrz przedszkolnego doskonalenia nauczycieli);
d) prowadzenie czynności związanych z organizacją nadzoru pedagogicznego, ewaluacją wewnętrzną przedszkola oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli;
e) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli i zapewnienie ciągłości realizacji planów nauczania i wychowania;
f) realizacja zadań związanych z prowadzeniem nadzoru pedagogicznego w placówce;
g) sprawowanie nadzoru nad pełną realizacją przez nauczycieli programów dopuszczonych do realizacji;
h) obserwowanie zajęć i innych form pracy prowadzonych przez nauczycieli i specjalistów celem systematycznego doskonalenia ich pracy;
i) dokonywanie kontroli dokumentacji pedagogicznej.
- Uczestnictwo w pracach związanych z oceną pracy i oceną dorobku zawodowego za okres stażu nauczycieli;
- Wnioskowanie do dyrektora o nagradzanie, wyróżnianie i karanie nauczycieli;
- W przypadku nieobecności dyrektora spowodowanej chorobą, zatwierdzanie bieżących dokumentów finansowych;
- Hospitowanie nauczycieli, wydawanie zaleceń pokontrolnych i pohospitacyjnych oraz egzekwowanie ich wykonania;
- Wnioskowanie do dyrektora o przyznanie dodatku motywacyjnego nauczycielom za osiągnięcia w pracy zawodowej;
§ 14
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele posiadający specjalne przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć specjalistycznych: logopeda, oligofrenopedagog.
- Do zadań logopedy należy:
a) zapewnienie opieki wszystkim dzieciom z przedszkola, wymagającym terapii logopedycznej;
b) badanie diagnostyczne dzieci z wszystkich grup, kwalifikowanie dzieci do zajęć z logopedą;
c) prowadzenie zajęć logopedycznych w grupach i indywidualnie;
d) zapoznanie się z dokumentacją dziecka, w szczególności: z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej, kartą zgłoszenia dziecka do przedszkola, inną dokumentacją medyczną;
e) organizowanie i prowadzenie różnych form terapii logopedycznej;
f) prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców na zasadzie współpracy w celu ujednolicenia terapii;
g) współpraca z nauczycielami i specjalistami pracującymi w przedszkolu;
h) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;
i) prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej;
j) przestrzeganie zasad współżycia społecznego;
k) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora;
l) Aktywny udział w pracach zespołów do spraw pomocy psychologiczno- pedagogicznych;
- Do zadań pedagoga specjalnego (oligofrenopedagoga) należy:
a) zapoznanie się z dokumentacją dziecka w szczególności: z orzeczeniem z poradni psychologiczno-pedagogicznej, dokumentacją medyczną, z danymi zawartymi w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola, z informacjami dotyczącymi sytuacji zdrowotnej, rodzinnej;
b) wstępna obserwacja i diagnoza dziecka,
c) opracowanie i realizacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością podczas zajęć grupowych i indywidualnych;
d) prowadzenie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych;
e) podejmowanie działań profilaktycznych w stosunku do wychowanków;
f) znajomość i umiejętność zastosowania różnorodnych metod w pracy z dziećmi;
g) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;
h) wspieranie integracji pomiędzy dziećmi w danej grupie i w pozostałych grupach;
i) współpraca i wspieranie rodziców dzieci z niepełnosprawnością, informowanie na bieżąco o funkcjonowaniu dziecka, udzielanie porad;
j) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania – zgodnie z obowiązującymi przepisami;
k) planowanie własnego rozwoju zawodowego poprzez systematyczne doskonalenie swoich kwalifikacji;
a) przestrzeganie zasad współżycia społecznego;
b) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora.
- W przedszkolu zatrudnia się pracowników administracyjno-obsługowych:
a) pomoc nauczyciela;
b) sprzątaczkę;
c) intendenta;
d) kucharkę;
e) pomoc kuchenną;
f) konserwatora.
- Do obowiązków pomocy nauczyciela należy :
1) Wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków, zlecanych przez nauczyciela, którego pracę wspiera pomoc nauczyciela, oraz innych czynności wynikających z rozkładu zajęć dzieci w ciągu dnia, w szczególności:
a) pomoc w organizowaniu i prowadzeniu pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym nadzór nad dziećmi niepełnosprawnymi;
b) spełnianie w stosunku do dzieci czynności obsługowych;
c) uczestniczenie w wycieczkach i zajęciach w ogrodzie przedszkolnym w charakterze opiekuna;
d) pomoc w organizacji uroczystości i imprez przedszkolnych;
e) organizowanie wypoczynku dzieci;
f) pomoc w organizacji żywienia dzieci, w tym czuwanie nad należytym spożywaniem posiłków przez dzieci.
2) Utrzymywanie w ładzie i porządku przydzielonego oddziału oraz zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy z dziećmi, w szczególności poprzez:
a) dbałość o porządek w kąciku z zabawkami i pomocami dydaktycznymi przeznaczonymi dla wychowanków;
b) czuwanie nad należytą higieną dzieci;
c) pomoc dzieciom przy czynnościach higienicznych w łazience;
d) wietrzenie sali i innych pomieszczeń.
3) Dbanie o bezpieczeństwo wychowanków na terenie placówki, w szczególności poprzez:
a) opiekę od chwili przejęcia dziecka od osoby przyprowadzającej je do przedszkola;
b) nadzór nad dziećmi w szatni i innych pomieszczeniach do niej prowadzących;
c) czuwanie nad zgodnym z przepisami prawa wydawaniem dzieci uprawnionym opiekunom po zakończeniu zajęć;
d) przestrzeganie regulaminów, przepisów bhp, p.poż i dyscypliny pracy.
4) Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy i potrzeb przedszkola.
- Do obowiązków sprzątaczki należy w szczególności:
a) utrzymanie pomieszczeń przedszkola w czystości;
b) zgłaszanie usterek i awarii;
c) odpowiada za przydzielone naczynia stołowe, sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęt i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych do sprzątania;
d) prawidłowo organizuje podawanie posiłków;
e) pomoc dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu;
f) pomoc dzieciom podczas wykonywania czynności higienicznych;
g) współpracuje z nauczycielem oddziału;
h) pomoc nauczycielowi w czasie spacerów i wycieczek;
i) wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez dyrektora;
j) przestrzega zasad higieny według zaleceń sanitarno-epidemiologicznych;
k) przestrzega regulaminów, przepisów bhp, p.poż., HACCP i dyscypliny pracy.
- Do obowiązków intendentki należy w szczególności:
a) zaopatrywanie przedszkola w żywność, środki nietrwałe i sprzęt;
b) sporządzanie (z kucharką i dyrektorem) jadłospisów;
c) prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej oraz raportów żywieniowych
i ich analiza zgodnie z obowiązującymi przepisami;
d) współdziałanie z dyrektorem nad kontrolą funkcjonowania urządzeń, sprzętów, instalacji elektrycznej, gazowej, gaśnic, itp.;
e) zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z obowiązującymi przepisami i prowadzenie jej ewidencji;
f) przestrzeganie ustaleń wewnętrznych związanych z przepływem informacji i ochroną zasobów informatycznych;
g) sprawuje obowiązki związane z obiegiem pieniędzy;
h) sporządzanie informacji o płatności i przekazywanie jej rodzicom;
i) zobowiązany jest do przestrzegania współżycia społecznego i tajemnicy służbowej;
j) wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez dyrektora.
- Do obowiązków kucharki należy w szczególności:
a) przyrządzać zdrowe i higieniczne posiłki;
b) ściśle przestrzegać receptury przygotowywanych posiłków;
c) brać udział w ustalaniu jadłospisów;
d) racjonalnie wykorzystywać w posiłkach produkty pobrane z magazynu;
e) przygotowywać i przechowywać próbki pokarmowe zgodnie z zaleceniami Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej;
f) dbać o wzorową czystość w kuchni i pomieszczeniach przyległych, sprzętów i naczyń oraz odzieży ochronnej;
g) przestrzegać zasad higieniczno - sanitarnych, bhp, ppoż. i HACCP;
h) wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez dyrektora;
- Do obowiązków pomocy kuchennej należy w szczególności:
a) przygotowywać potrawy zgodnie z wytycznymi kucharki i oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi;
b) dbać o wzorową czystość w kuchni i pomieszczeniach przyległych, sprzętów i naczyń oraz odzieży ochronnej;
c) przestrzegać zasad higieniczno - sanitarnych, bhp, ppoż. i HACCP;
d) wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem
i organizacją pracy przedszkola, a zleconych przez dyrektora.
- Do obowiązków konserwatora należy w szczególności:
a) dokonuje bieżących napraw mebli, urządzeń sanitarnych, zabawek i drobnych sprzętów na terenie przedszkola i ogrodu;
b) dba o dobry stan urządzeń technicznych;
c) dekoruje flagą budynek przedszkola z okazji uroczystości państwowych;
d) instruuje pracowników przedszkola o sposobie bezpiecznego używania sprzętu i urządzeń;
e) kosi trawniki;
f) wykonuje drobne remonty i naprawy na terenie przedszkola;
g) przestrzega dyscypliny pracy, przepisów bhp i ppoż.;
h) wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z potrzeb placówki.
§ 15
- Szczegółowy zakres zadań nauczycieli:
1) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci:
a) nauczyciel współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami) dzieci w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych,
b) systematycznie informuje rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,
c) zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają rodziców do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności,
d) informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
e) zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci,
f) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
g) ze względu na dobro dzieci, nauczyciel dba o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu, współpracując w tym zakresie z rodzicami,
h) tworzy indywidualne programy pracy z dzieckiem, które są:
¾ zgodne z podstawą programową,
¾ dostosowane do grupy wiekowej dzieci,
¾ dostosowane do celów działalności przedszkola;
2) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji:
a) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej nauczyciel przeprowadza analizę gotowości dziecka